Skioo fusjonerer med Skitude

PUBLISERT 27. mai 2019 /

– Vi skal digitalisere verdens fjelldestinasjoner

Det norske heiskortsystemet Skioo, der blant annet Aksel Lund Svindal, Stein Erik Hagens Canica og Investinor er aksjonærer, fusjonerer med det globale teknologi- og ski-community selskapet Skitude. Det fusjonerte selskapet har over 1,3 millioner brukere i 45 land.

– Fusjonen mellom de to selskapene gjør det mulig å skape den ultimate digitale plattformen for alpinsteder og destinasjoner. Vår ambisjon er å digitalisere brukeropplevelsen i verdens fjelldestinasjoner, sier Christer Kjos, ansvarlig for investeringen hos Canica.

Fusjonen mellom de to selskapene blir offentliggjort 27. mai. Skioo ble etablert i Sveits våren 2012 av den sveitsiske gründeren Gregory Barbezat og nordmannen Yngve Tvedt, Senior Partner i Norselab, og har i dag kontorer i Norge og Lausanne. Skioo-plattformen er etablert på 50 alpinanlegg i Sveits, Frankrike og Norge.

Skioo-appen gjør at alpinkjøreren kan laste ned og kjøpe heiskort via mobiltelefonen. Fusjonspartner Skitude, med hovedkontor i Girona i Spania, tilbyr løsninger og mobilapper hvor brukeren sporer sin aktivitet via GPS-teknologi. Totalt har 1,3 millioner skikjørere på over 2100 skidestinasjoner i 45 land tatt i bruk Skitude-appen.

– De to fusjonerte selskapene har komplementær teknologi og ulikt geografisk nedslagsfelt. Sammen vil de skape en sømløs og engasjerende digital opplevelse for skikjørere over hele verden. For alpinanleggene vil det innebære betydelige kostnadsbesparelser, samtidig som de genererer verdifull brukerinnsikt og konkrete kommunikasjonsverktøy mot gjestene, sier Yngve Tvedt, styreleder i det nye fusjonerte selskapet Skitude Holding.

Skitude Holding AS vil ha nærmere 50 ansatte. Canica, Norselab og Investinor vil gå inn med 15 millioner kroner i forbindelse med ved fusjonen. Dagens Skioo-eiere vil sitte på 50% av det fusjonerte selskapet.

Skaper merverdi

Sirdal Resort i Vest-Agder er blant de destinasjonene som har klart å øke omsetningen markant innen enkelte segmenter ved å ta i bruk teknologien som det fusjonerte selskapet tilbyr, ifølge Bent Grøver, Investment Manager i Investinor. Han mener dette illustrerer hvor stort potensialet i markedet er:

– Det er i dag 110 millioner aktive skikjørere i verden. De bruker årlig over 120 milliarder kroner på heiskort, og ytterligere 400 milliarder kroner på relaterte tjenester som kjøp og utleie av brett- og skiutstyr, reiser, mat, drikke, og så videre. Skitude gjør det mulig å digitalisere denne omsetningen i større grad enn det som er tilfellet i dagens marked, sier Grøver.

Daglig Leder i Sirdal Resort, Tarjei Sporastøyl, fullroser den pågående digitaliseringen i bransjen som Skitude fronter.

– I dagens samfunn genereres vurderingssettet via en skjerm, og vi jobber for å forbedre den digitale kontakten med kunden. Digital konvertering og mobilvennlig kundeopplevelse er viktige elementer for at alpinbransjen skal kunne styrke konkurransekraften opp mot andre fritidsaktiviteter.




Investinor klinkekuler