Unacast

Tilbyr teknologi for mer treffsikker internettannonsering basert på data fra nettvarder (beacons).


  • Hovedkontor: New York
  • Første investering: 01/05/2016
  • Investinors styremedlem: Jon Øyvind Eriksen



Investinors eierandel Samlet investering Omsetning 2016
Ikke-reviderte tall
17.5 %
  • Annet 82.5
  • Investinors eierandel 17.5
42.4
MNOK
7
MNOK


Unacast tilbyr verdens største nettverk for beacons-data. 

Investinor har fulgt Unacast aktivt siden selskapet ble startet i 2014 av gründerne Thomas Walle Jensen og Kjartan Slette, og sett at de på kort tid har etablert Unacast som et av verdens ledende selskap i sin nisje. Unacast aggregerer data fra nettverk av nettvarder (beacons), og bruker disse til å forbedre treffsikkerheten på internettannonsering.

— Vi er imponert over hvor raskt Unacast har tatt en strategisk integratorrolle i dette markedet, som bindeledd mellom operatører av fysiske beaconsnett og de store annonsebørsene. Selskapet har allerede over 1,4 millioner nettvarder i nettverket sitt, fordelt på over 50 nettoperatører over hele verden, sier Jon Øyvind Eriksen, investeringsdirektør i Investinor.

Nettvarder (beacons) er små bluetooth-sendere som koples opp mot mobiltelefoner og nettbrett. Nettvarder kan registrere at en bestemt mobiltelefon er i umiddelbar nærhet, og så sende melding til den, for eksempel når eieren tar med telefonen inn i et butikklokale.

Data fra nettvarder kan også brukes til såkalt retargeting: å vise målrettet reklame om butikken på et senere tidspunkt.

For handelsstanden tilbyr Unacast en skalerbar løsning for online retargeting, samtidig som selskapet tilbyr analyser til annonsemarkedet, basert på data fra nettvarder.

Unacast gir kundene unik innsikt i forbrukeres kjøpsadferd og gjør det mulig å automatisere og målstyre annonsering på internett. Selskapet har tatt posisjonen som verdens ledende leverandør av data fra nettvarder, og har blant annet et stort partnernett i USA.

Markedet for automatisert datadrevet internett-annonsering er stort og voksende. Unacast har et konkurransefortrinn ved å være først ute i sin nisje: lokasjonsbestemt markedsføring. Selskapet har også utviklet bransjenettstedet www.proxbook.com, som er blitt verdens største bransjeregister for nettvardeoperatører, og kunnskapsbase med bransjeanalyser og case.

Unacast har siden oppstarten vokst til 12 ansatte, og etablert kommersielt hovedkontor i New York i USA. Den tekniske utviklingen skjer i Norge.

Unacast har lukket i mai 2016 en emisjon på 5 millioner USD. Runden var ledet av Investinor og det finske venturefondet Open Ocean Capital, som fokuserer på europeiske start-ups, blant annet innen IT og annonseringsteknologi. Open Ocean Capital var den første store eieren i IT-selskapet MySQL AB, som ble kjøpt av Sun Microsystems for 1 miliard USD i 2008.